01 Oct 2020 | Vremea în : °C
Bitpress

Troleibuz versus ,,metrou usor” pe ruta Pitesti-Mioveni

Dupa cum v-am mai informat, o echipa de japonezi vor sta un an si jumatate in Arges pentru a realiza un master-plan al transportului in zona metropolitana a Pitestiului, adica un fel de un raport detaliat privitor la mijloacele de transport cele mai eficiente, civilizate si ecologice care sa circule pe drumurile judetului. Unul dintre traseele care au suscitat cel mai mare interes este cel de pe ruta Pitesti-Mioveni. Daca japonezii au lansat, la debut, ideea unui posibil transport cu tramvaiul sau ,,metroul usor”, pe adresa redactiei ne-a sosit un punct de vedere al inginerului Silviu Sintea, presedinte al Asociatiei TRANSIRA. Acesta sustine si aduce si argumente in favoarea unui transport cu troleibuzul pe ruta mai sus amintita. Pentru ca este o analiza pertinenta si documentata, va prezentam, mai jos, pledoaria domnului inginer.

,,Varianta de introducere a <metroului usor> nu este viabila”
,,Dorim sa aducem completari in ceea ce priveste demararea posibilului proiect de introducere a transportului electric pe ruta Pitesti – Mioveni. Consideram ca varianta vehiculata, cea de introducere a ,,metroului usor” nu este viabila, deoarece:

»conceptul de ,,metrou usor” (,,light rail”) inseamna un tramvai separat de trafic. Pentru ruta preconizata, nu se poate realiza acea separare de trafic, doar cu izolarea totala a sistemului, nerealizandu-se interconexiunea cu celelalte sisteme de transport, nerealizandu-se nici o deservire eficienta a locuitorilor municipiului Pitesti;

»un asemenea sistem necesita investitii foarte mari in calea de rulare, chiar daca o parte din fonduri ar putea fi accesate prin Programul Operational Regional;

»este nevoie de mijlocul de transport propriu-zis (tramvaiul). Costul unei rame electrice se cifreaza in jurul a 2,5 - 3 milioane euro, achizitionarea vehiculelor fiind considerata neeligibila in Programul Operational Regional.

Consideram ca solutia viabila este cea a transportului electric cu troleibuze:
»troleibuzul este un mijloc de transport ecologic, ca si tramvaiul;
-pachetul de investitii in realizarea sistemului de transport cu troleibuzul este mult mai putin costisitor fata de cel al tramvaiului;
»investitiile pentru reteaua de troleibuz sunt, de asemenea, finantate prin Programul Operational Regional;
»troleibuzul reprezinta, in comparatie cu tramvaiul, un sistem de transport flexibil, infrastructura acestuia putand fi extinsa pe rutele principale deservite de catre autobuze, in municipiul Pitesti.

Mai multe despre avantajele unui transport cu troleibuzul
1) Troleibuzul este un mijloc de transport cu grad de poluare fizico –chimica zero si cu poluare fonica foarte scazuta
»Se elimina efectul ,,tunelului de poluare”, amenintarea cea mai mare a aglomerarilor urbane;

»Prin folosirea troleibuzelor in detrimentul autobuzelor, se elimina posibilitatea formarii gazelor cu efect de sera (nu se produc emisii de dioxid de carbon);

»Se foloseste alimentarea cu energie electrica. Procedeele de obtinere a acesteia sunt mai putin poluante si mai putin costisitoare decat cele de obtinere a benzinelor si motorinelor;

»Alte variante de propulsie a vehiculelor sunt fie mult mai scumpe (motoarele actionate cu hidrogen: se obtine hidrogenul necesar prin electroliza apei), fie mai poluante pe termen mediu (,,bio-dieselul”: culturile mari de rapita desertifica aproape ireversibil suprafete foarte mari de teren. Germania, ce a implementat acest sistem de propulsie, face pasi hotarati in sensul renuntarii la acesta, bazadu-se tot pe tramvaie sau troleibuze).

2) Sistemul de transport cu troleibuzul este mult mai ieftin fata de cel cu autobuzul
Pretul curentului electric a avut o evolutie liniara, lenta. in schimb, datorita epuizarii resurselor minerale, pretul motorinei este in continua crestere;

Investitiile initiale in infrastructura de troleibuz sunt aproape duble fata de infrastructura de autobuz. insa, durata de viata a troleibuzului fata de autobuz este tripla, costurile de intretinere si exploatare ale troleibuzului fiind mai mici;

»Autobuzele cu motoare mai putin poluante (Euro 4 sau Euro 5) au devenit foarte costisitoare, diferenta intre pretul de cost al unui astfel de autobuz si cel al troleibuzului fiind aproape nesemnificativa. Este argumentul cel mai important al municipalitatii din Leipzig ce doreste ca pana in anul 2011 sa inlocuiasca 50 de autobuze cu 50 de troleibuze;

»S-a constatat dezvoltarea mai rapida, socio–economica, a zonelor deservite de catre troleibuz;

»Municipiile ce dispun de transport electric au pretul legitimatiilor de calatorie mai mici fata de municipiile ce detin exclusiv autobuze;

»Troleibuzele sunt dotate cu componente electronice (variator de tensiune sau invertor) ce permit recuperarea unei parti importante a energiei consumate;

»Dotarile suplimentare (asigurarea caldurii in vehicul) sunt mult mai ieftine la troleibuz decat la autobuz.

3) Sistemul de transport cu troleibuzul este fiabil
»Troleibuzul are o mobilitate foarte mare in trafic, datorata calitatilor motorului electric, permitand o pornire rapida din statii sau intersectii;

»Troleibuzele moderne sunt dotate cu motor auxiliar si cu decuplare –recuplare pneumatica a captatorilor de curent, reducand astfel riscurile unor posibile avarii, putandu-se deplasa independent de reteaua electrica;
 
4) Prezentul si viitorul sunt ale troleibuzului
»in ultimii ani s-au introdus troleibuze sau reteaua de troleibuze a fost extinsa atat in metropole cat si in orasele mici si mijlocii, municipalitatile europene facand eforturi considerabile pentru a asigura un sistem de transport ecologic. De mentionat ca fondurile europene nerambursabile se obtin numai pentru implementarea transportului public cu troleibuze sau tramvaie.



Taguri:
Comentează

Pentru a comenta, te rugăm să te autentifici sau să te înregistrezi
Te rugăm să te autentifici sau să te înregistrezi
MAI MULTE ARTICOLE DESPRE:
Momentan nu există recomandări bazate pe conținutul acestui articol. Trimite tu un articol pe această temă.
Bitpress
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER

Abonează-te pentru a primi buletinul de știri prin email. Fără SPAM !

Bitpress
CURS VALUTAR
1 octombrie 2020

AED 1,1298 -0.28 %
AUD 2,9839 +0.72 %
BRL 0,7396 +0.09 %
CAD 3,1221 +0.55 %
CHF 4,5231 +0.42 %
CNY 0,6111 +0.02 %
CZK 0,1806 +0.84 %
DKK 0,6548 +0.12 %
EGP 0,2641 +0.11 %
EUR 4,8721 +0.05 %
GBP 5,3291 -0.22 %
HRK 0,6445 +0.02 %
HUF 1,3511 +1.36 %
INR 0,0567 +0.53 %
JPY 3,9305 -0.20 %
KRW 0,3567 +0.34 %
MDL 0,2451 -0.20 %
MXN 0,1892 +1.72 %
NOK 0,4474 +1.75 %
NZD 2,7553 +0.66 %
PLN 1,081 +0.61 %
RSD 0,0414 0.00 % -
RUB 0,0536 +0.94 %
SEK 0,4642 +0.45 %
THB 0,1314 0.00 % -
TRY 0,5387 +0.67 %
UAH 0,1464 -0.41 %
USD 4,1498 0.00 % -
XAU 253,1477 0.00 % -
XDR 5,849 0.00 % -
ZAR 0,25 0.00 % -

Mai mult
...
...

Ion Falca e croit sa dea Lupu afara din DSV

Toti prefectii PSD au fost demisi! Pleaca Marcel Proca. Va reveni Ion Cirstoiu?


Conducerea Primăriei Piteşti anulează şi Simfonia Lalelelor!

Interviu cu candidatul PC la Primaria Pitesti

Mircea Andrei se pregateste de remanierea directorilor din Arges

Un fleac, l-au ciuruit si pe Bogdan Badea! Oamenii lui Boureanu, la Recycle bin

Parlamentarii îşi trag astăzi pensii speciale. Pentru că merită...

Tudor Pendiuc: interceptarea telefoanelor si a email-urilor – o prostie de lege!