26 Sep 2021 | Vremea în : °C
Bitpress
Care este istoria permisului de conducere?

Care este istoria permisului de conducere?

Cand a aparut primul permis de conducere? Suntem obisnuiti cu ideea ca pentru a conduc masini pe drumurile publice avem nevoie de un permis de conducere.

Orice sofer trebuie sa invete legislatie rutiera, sa treaca prin 30 de ore de condus si sa sustina un examen pentru a putea fi in spatele volanului. Acest lucru este valabil in majoritatea tarilor din lume.

Nu a fost intotdeauna asa insa. Istoria permisului de conducere a inceput relativ recent si multa vreme nu se baza pe noul cod rutier, pe ore de condus si pe examene. Cei care doreau sa conduca solicitau pur si simplu un permis, pe care il primeau fara niciun fel de problema.

Primul permis de conducere a aparut odata cu primul autovehicul si a fost detinut de Karl Benz. Permisul sau era mai degraba o dovada asupra faptului ca poate sa circule cu vehiculul sau prin ducatul Baden. Vehiculul proaspat construit era zgomotos, producea mult fum si ii deranja pe locuitorii ducatului, asadar, Benz a cerut o aprobare din partea autoritatilor.

Pentru o buna perioada de timp permisele auto erau acordate oricui le solicita, insa incepand cu secolul XX si cu inmultirea automobilelor, lucrurile au inceput sa se schimbe.

Prusia a fost prima tara care a introdus un test pentru cei care doreau sa conduca o masina, in anul 1903. In acelasi an, Marea Britanie a introdus nevoia unui permis si a impus o serie de reguli: soferii trebuiau sa aiba minim 17 ani si sa nu circule cu mai mult de 20 km/ora. Spre deosebire de Prusia insa, in Marea Britanie nu a fost necesar niciun test pana in 1934.

Usor, usor, majoritatea statelor europene au introdus permisul de conducere, ultimul fiind statul Belgian, care le-a permis cetatenilor sa conduca fara permis pana in anul 1977.

Permisul in Romania

Istoria automobilelor si a permiselor de conducere in Romania este destul de bogata. Pana la permis insa, a fos introdus un document care reglementa circulatia vehiculelor, in 1859. Acesta se referea la circulatia trasurilor, in conditiile in care in acea vreme nu prea existau vehicule, insa birjarii erau obligati sa aiba la indemana un livret aprobat de autoritati. Acestia puteau circula doar la pas si nu aveau voie sa stropeasca cetatenii.

Desi pare greu de crezut, Romania este una dintre primele tari care a introdus automobilele pe drumurile sale. Inca din 1895 circulau camioane cu aburi iar primul vehicul cu motor cu ardere interna a aparut in 1900, fiind o birja fara cai ce ii apartinea lui Gheorghe Assan.

Primul automobil inchis din Romania a fost un Panhard, in anul 1904, care avea 16 cp, roti din lemn si putea transporta 4 pasageri.

De la an la an numarul autovehiculelor a crescut, motiv pentru care in 1907 au fost organizate primele examene auto. Evident, examenele din acea perioada nu erau nici pe departe ceea ce sunt astazi. Cei care doreau sa poata conduce erau supusi la o proba de viteza pe drumurile publice si la o proba de franare.

Usor, usor, legislatia rutiera din Romania a capatat o forma din ce in ce mai complexa iar din 1929, conducerea vehiculelor pe drumurile publice fara permis a inceput sa fie o infractiune.

Astazi, toti cei care doresc sa conduca trebuie sa treaca printr-un test destul de dificil si sa dovedeasca faptul ca sunt apti, atat din punct de vedere fizic, cat si din punct de vedere psihologic sa conduca.

Spre deosebire de inceputul secolului XX, cand numarul masinilor din toata tara era de doar cateva zeci, astazi exista milioane de vehicule si milioane de soferi. Tocmai de aceea, permisul de conducere este obligatoriu si legislatia rutiera trebuie sa fie cat mai bine pusa la punct, in asa fel incat sa se evite orice eveniment neplacut.



Comentează

Pentru a comenta, te rugăm să te autentifici sau să te înregistrezi
Te rugăm să te autentifici sau să te înregistrezi
MAI MULTE ARTICOLE DESPRE:
Bitpress
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER

Abonează-te pentru a primi buletinul de știri prin email. Fără SPAM !

Bitpress
CURS VALUTAR
24 septembrie 2021

AED 1,148 -0.12 %
AUD 3,0651 -0.26 %
BRL 0,795 -0.40 %
CAD 3,3246 -0.19 %
CHF 4,57 +0.13 %
CNY 0,6524 -0.26 %
CZK 0,1949 -0.20 %
DKK 0,6655 0.00 % -
EGP 0,2686 -0.04 %
EUR 4,9491 0.00 % -
GBP 5,7803 +0.17 %
HRK 0,6602 -0.03 %
HUF 1,3887 -0.37 %
INR 0,0572 -0.17 %
JPY 3,8196 -0.51 %
KRW 0,3583 -0.56 %
MDL 0,2386 +0.13 %
MXN 0,2093 -0.76 %
NOK 0,4912 +0.10 %
NZD 2,9688 -0.26 %
PLN 1,0742 -0.13 %
RSD 0,0421 0.00 % -
RUB 0,0578 -0.52 %
SEK 0,4886 0.00 % -
THB 0,1263 -0.63 %
TRY 0,4777 -2.15 %
UAH 0,1583 -0.38 %
USD 4,2167 0.00 % -
XAU 237,8628 0.00 % -
XDR 5,9852 0.00 % -
ZAR 0,2824 0.00 % -

Mai mult
...
...
Urneste-i, Doamne, pe politicieni!

Moromeţii, Fierbinţii şi Domnul Pleşu

Tampenny

Detalii...

Araboc si Rumbasescu

Eurocasa din porumbi

"Preafericite Daniel, mi-ar fi plăcut să te dai dracului jos din Mercedesul cu scaune încălzite și să mângâi pe creștet mamele care-și caută copiii!"

Ghișeul Unic. SF și nu prea...

Al treilea sex, recunoscut oficial

Aproape Breaking News! Dacian Cioloș a traversat singur strada!