22 Nov 2019 | Vremea în : °C
Bitpress

Festivalul de Teatru UNDREGROUND Arad 2009 (1) - Interviu cu directorul Ovidiu Balint

La Arad un festival UNDERGROUND… in ciuda crizei!

Intre 11 si 21 mai 2009, la Arad, s-a desfasurat Festivalul International de Teatru si Film UNDERGROUND, ajuns in acest an la editia a VII-a. Se poate spune ca acest festival organizat de Casa de Cultura a Municipiului Arad, in colaborare cu Teatrul de Marionete Arad, constituie oferta de primavara adresata unui public (in general) tanar si foarte tanar. Festivalul UNDERGROUND face pereche cu Festivalul de Teatru Clasic organizat in luna octombrie de Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, festival specializat in spectacole din repertoriul clasic (care in 2008 a ajuns la editia a XIV-a).

In felul acesta, in intentia de a multumi preferintele diverse, spectatorilor aradeni le sunt oferite spectacole de teatru din genuri foarte diferite, in spatii care ofera posibilitati de exprimare diversificate, pentru trupe si spectacole cu cerinte deosebite.

Spectacolele din Festival UNDERGROUND sunt organizate in principal in cladirea primului teatru care a functionat in Arad cu mai bine de un secol si jumatate in urma si in care in 1868 a pasit ca sufleor in trupa lui Mihai Pascaly, Mihai Eminescu. Asadar, un spatiu harazit cu vocatie si istorie artistica, a carui restaurare nu a fost (inca) terminata. Desi prins de problemele unei organizari care in domeniul artei teatrale poate oferi surprize in orice moment, directorul festivalului (si al casei de Cultura a Municipiului Arad) Ovidiu Balint a gasit o jumatate de ora pentru a raspunde la cateva intrebari si a ne oferi cateva date despre Editia 2009 a Festivalului Underground, o editie „de criza”.

Cum ati reusit sa realizati aceasta editie a festivalului, tocmai acum cand toata lumea se vaita de consecintele crizei financiar-economice?

As putea spune ca am facut-o chiar asa, in ciuda crizei! Pentru a arata ca daca vrei sa faci ceva chiar in conditii economice precare se poate, dar cu ceva mai mult efort.

Doar efort sau si ceva know-how din domeniul spectacolului de scena care se practica (in general) in afara marilor trupe ale institutiilor teatrale de stat?

Desigur, efortul e necesar dar nu si suficient. Este necesara cunoasterea domeniului, dar cum de 7 editii am pastrat - in linii mari - aceeasi echipa de colaboratori, fiecare isi cunoaste foarte bine responsabilitatile. Echipa a ajuns la un grad de omogenitate care ofera premisele eficientei si calitatii acestei activitati complexe pe care o presupune organizarea unei manifestari culturale de o asemenea amploare.

In afara echipei aradene deja rodate ati reusit sa atrageti parteneri importanti si interesanti si… interesati de teatrul care se face in acest palier…
Da, avem ca parteneri institutii de cel mai inalt nivel cultural european. Este suficient sa numesc Ministerul Culturii si Cultelor, Ambasada Japoniei,  Institutul Cultural Francez, Institutul Cultural Polonez, Centrul Cultural Ceh, institutii cu renume care nu s-ar fi asociat proiectului nostru daca nu l-ar fi considerat valoros si important atat ca propaganda pentru teatrul de factura mai indrazneata cat si pentru teatru ca mijloc de comunicare, cunoastere si apropiere intre culturi ce coexista pe acelasi Pamant.

Intr-o manifestare de amploare festivalului UNDERGROUND care numai in sectiunea de teatru aduna peste 500 de artisti, in mod sigur exista si momente de criza, situatii neprevazute. Cum le faceti fata?
Exista si astfel de momente, dar luam in calcul scheme de rezerva. De exemplu, in aceasta editie imbolnavirea unui actor sau convocarea (tentanta financiar) a altor 3 pentru filmarea unei telenovele ne-a obligat sa inlocuim spectacolele respective, mai sunt probleme legate de amenajarea scenei, dar publicul nu le sesizeaza, echipa noastra le rezolva impreuna cu partenerii implicati.

Si in aceasta editie Festivalul UNDERGROUND pare sa aiba ca ax central de desfasurare sala Teatrului Vechi…
Chiar asa incomplet restaurat Teatrul Vechi ofera un spatiu excelent pentru spectacole de acest gen cu scena si stalul sau care desi situate la nivelul solului par mai degraba subterane. Alte spatii pe care le utilizam sunt sala Studio a Teatrului „Ioan Slavici”, dar si spatii absolut neconventionale oferite de Turnul de Apa, si cluburile „Flex” si „Taboo”, ultimul spatiu devenit pare-se un preferat al publicului. Asadar pentru cele 35 de productii de teatru, teatru-imagine, teatru-dans, spectacole de acrobatie sau combinatii papusi-umbre, monodrama si mima selectionate de Victor Scoradet si Radu Dinulescu avem spatii care sigur satisfac cerintele artistilor si ale publicului.

Oficial, pentru public festivalul UNDERGROUND-ului aradean se incheie in data de 21 mai. Dar pentru organizatori?
Pentru organizatori festivalul va mai dura. In afara bilantului financiar care trebuie realizat la centima (nivelul cheltuielilor este important situandu-se intre 90.000-100.000 euro), avem intentia sa publicam textele mai interesante prezentate in festival, asa cum am facut si in editia trecuta. in editia trecuta am inceput o colectie intitulata „Texte noi in teatrul vechi” in care am publicat textele atelierului de dramaturgie condus de Alina Nelega. Anul acesta atelierul a fost condus de Mihai Ignat si – ca texte - a oferit surprize placute. 

Multumindu-i pentru datele oferite directorului festivalului Ovidiu Balint, imi permit sa observ doar ca, avand in vedere amploarea festivalului atat ca spectacole propuse cat si ca spatii in care acestea se desfasoara, ar fi cred util un buletin informativ, un cotidian al festivalului asa cum festivalul aradean de Teatru Clasic are publicatia „Clasic Fest”, sau cum festivalul de la Sibiu FITS are buletinul cotidian „Aplauze”. Poate incepand cu editia a opta… Este adevarat ca cele doua programe (un program pentru sectiunea de teatru, celalalt pentru sectiunea de film) UNDERGROUND, elegante, bilingve (romana - engleza) si numerosii fluturasi au oferit suficienta informatie despre subiectul spectacolelor, regie, distributie. Numai ca avand in vedere multimea de intamplari din timpul festivalului (si nu neaparat cronica), unele comentarii jurnalistice din „mediu” ar fi, cred. binevenite. Atat despre cadrul general; cat priveste spectacolele prezentate/vazute, voi reveni.



Taguri:
Comentează

Pentru a comenta, te rugăm să te autentifici sau să te înregistrezi
Te rugăm să te autentifici sau să te înregistrezi
MAI MULTE ARTICOLE DESPRE:
Momentan nu există recomandări bazate pe conținutul acestui articol. Trimite tu un articol pe această temă.
Bitpress
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER

Abonează-te pentru a primi buletinul de știri prin email. Fără SPAM !

Bitpress
CURS VALUTAR
22 noiembrie 2019

AED 1,1751 +0.03 %
AUD 2,9307 -0.22 %
BRL 1,0293 +0.12 %
CAD 3,2492 +0.18 %
CHF 4,3412 -0.27 %
CNY 0,613 -0.10 %
CZK 0,1871 -0.16 %
DKK 0,6387 -0.16 %
EGP 0,2679 +0.26 %
EUR 4,7729 -0.17 %
GBP 5,558 -0.48 %
HRK 0,6416 -0.17 %
HUF 1,4282 -0.24 %
INR 0,0601 0.00 % -
JPY 3,9764 +0.11 %
KRW 0,3665 -0.22 %
MDL 0,247 -0.32 %
MXN 0,2228 +0.27 %
NOK 0,4717 -0.34 %
NZD 2,7699 -0.18 %
PLN 1,111 -0.13 %
RSD 0,0406 -0.25 %
RUB 0,0678 +0.15 %
SEK 0,4483 -0.11 %
THB 0,143 +0.07 %
TRY 0,7576 +0.05 %
UAH 0,1788 +0.22 %
USD 4,316 0.00 % -
XAU 204,0654 0.00 % -
XDR 5,9345 0.00 % -
ZAR 0,2947 0.00 % -

Mai mult
...
...
100% Romanesc, la Filarmonica Pitesti

„Cumințenia pământului” și jalnica cerșetorie la care se dedă guvernului tehnocrat

Poezie pentru pereti - Festivalul Primavara Poetilor, la Pitesti


Strângere de fonduri pentru realizarea unui film despre "Experimentul Piteşti"


Despre cum am mers la o piesa de teatru pe care nu as fi vrut sa o vad

,,Avem memoria scurta” - un editorial marca ,,Timpul muscelenilor". Cititi noul numar!

Carmen Dumitrache: ,,Poetul Virgil Diaconu nu a ramas pe drumuri”

Revista „Arges”, in bataia vantului?