12 Aug 2020 | Vremea în : °C
Bitpress

Nu vrem sa ne mai intoarcem la pomana guvernamentala!

O rubrica de extrema urgenta, cu medicul Gheorghe Fratoaica

O mare problema cu care se confrunta sistemul de sanatate actual este modalitatea de calcul a serviciilor medicale. Unitatilor spitalicesti li se deconteaza numai consumul de materiale ca si cand oamenii care fac manopera nu ar exista. O interventie chirurgicala impune si o remanopera nu numai consum de material. Dar cum s-a ajuns aici?

Sistemul sanitar din Romania a facut un pas important in primavara anului 1998, prin legea asigurarilor sociale de sanatate, lege introdusa de UDMR. Legea a functionat foarte bine in perioada ‘98-‘99, caci in anul 2000 a venit PSD-ul la conducere si a transformat legea asigurarilor de sanatate intr-o simpla ordonanta de guvern. In forma initiala, legea a fost conceputa foarte bine, in sensul ca sistemul de bugetare al legii respecta metoda de colectare a banilor prin contributia angajatului dar si a angajatorului. Acesti bani aveau o forma de distributie foarte bine pusa la punct, dar cel mai important era ca sistemul financiar ajunsese sa fie progresist, intrucat acorda unitatilor sanitare sistemul de bugetare globala. Practic, managerul institutiei primea acesti bani si ii administra in asa fel incat sa poata sa-si puna in practica si un oarecare plan de dezvoltare al spitalului, lucru care nu s-a mai intamplat din 2000, cand si-a bagat PSD-ul coada si a transformat-o intr-o hotarare de guvern.

Principala problema a acelei Hotarari de Guvern era schimbarea modului de functionare a banului in sistemul de sanatate. Initial, Casa de Asigurari de Sanatate era independenta de Ministerul Sanatatii si era si normal sa fie asa, deoarece Ministerul Sanatatii se ocupa de politicile de sanatate, de monitorizarea sanatatii si de corectarea viciilor care apar in sistem. In momentul in care legea asigurarilor de sanatate s-a transformat in Hotarare de Guvern, s-a schimbat si subordonarea CAS, institutia ajungand un subordonat al Ministerului Sanatatii. Casa de Asigurari de Sanatate reprezinta asiguratul si nu statul. Or, in momentul producerii acestei modificari, automat cetateanul s-a subordonat Ministerului Sanatatii.

Aceasta este marea problema care, din pacate, a fost mostenita si de Alianta D.A. si dusa mai departe. Prin aceasta subordonare, Casa de Asigurari, nu mai reprezinta asiguratul, in aceste conditii asiguratul primind bani de la Ministerul Sanatatii atat cat vrea sa dea sau cat are disponibili.

In momentul de fata, sursa extrabugetara, adica banul de cotizatie al asiguratului este trecut in legea bugetului de stat. In aceste conditii s-a instalat prima faza a subfinantarii sistemului de sanatate dupa legea asigurarilor de sanatate in perioada 2005.
 
O alta veriga care duce la subfinantarea sistemului de sanatate este faptul ca nu se calculeaza si se refuza sa se calculeze serviciul medical. In sistemul de sanatate, calculul de costuri de servicii medicale se face exact pe dos. Se vine cu o propunere de cost de serviciu medical si se fac niste calcule rezultate din costurile blocului operator, costuri ore salarizare, materiale consumate, costuri de regie, si rezulta un cost mediu. Casa de Asigurari refuza sa accepte acest cost si nu pentru ca asa se doreste, ci pentru ca legea nu-i permite mai mult. Nu poate sa accepte baza de calcul cu manopera a unitatii spitalicesti pentru ca, in felul acesta, are loc o explozie a pretului.
Anul trecut, spitalul primea 12 milioane lei pe caz, situatie in care un bolnav putea sa stea si sase luni in spital, sa fie mare consumator de medicamente, iar spitalul sa primeasca pentru el tot 12 milioane. Ca spitalul sa acopere costul, acesta trebuia sa faca cel putin 1000 de apendicite, 1000 de picioare rupte, etc. Or, asta inseamna subfinantarea sistemului de sanatate si mai inseamna si furt cu acte in regula de catre Ministerul Sanatatii. Corect ar fi ca Ministerul Sanatatii sa treaca la calcule pachete de servicii medicale la costuri reale si nu sa dea un anume buget asa cum se intampla acum.
 
Cand eram director medical, am constatat ca prin cresterea gradului de eficienta medicala, care a functionat si dupa ce nu am mai fost director, castigul spitalului sa fie mult mai mare. La un moment, dat tot prin lege, am fost plafonati la castig. Atata timp cat esti plafonat la castig iti arata foarte clar ca spitalul nu iti da voie sa castigi bani. Ministerul iti plafoneaza castigul pentru ca au urmatorul sistem de calcul gresit: salarii plus factura energetica, factura termica, plus medicamente, plus materiale sanitare, etc si cam acesta este bugetul.
 
Daca spitalul castiga suma totala a salariilor plus inca 100%, unitatea spitaliceasca nu are dreptul sa primeasa acesti bani chiar daca s-a muncit cinstit pe regulile si pe calculele Ministerul Sanatatii. Are dreptul sa realizeze cu 10% mai mult decat i-a stabilit Ministerul, iar restul nu-i plateste. Unele spitale sunt furnizoare de servicii medicale, iar altele nu.
In conditii de genul acesta, spitalele sunt subfinantate, pentru ca ele nu-si pot crea fonduri de dezvoltare, fond de dezvoltare insemnand si schimbare de aparatura si cercetare. Nu exista forma de a stimula personalul pentru ca nu ai bani nici sa platesti obligatiile salariale conform codului muncii.

Cand eram director medical al spitalului, incepusem sa fac aceste costuri de eficienta pentru ca in aceste costuri ii spuneam managerului daca este avantajos sa merg cu dezvoltarea spitalului intr-o directie sau alta. Ideea era periculoasa, pentru ca presupunea restructurarea spitalului. Or, in momentul de fata, restructurarea spitalului se face punctual. Se ia o sectie care se scoate din contextual relatiei cu celelalte sectii si cu zona de servicii care o deservesc: farmacie, laborator, administratie si i se calculeaza gradul de eficienta individual. Este foarte gresit ceea ce se intampla, pentru ca una dintre problemele mari care se regasesc la nivel de spital este calculul spitalizarii unui bolnav care a trecut prin mai multe sectii, inclusiv prin terapie intensiva. Un bolnav care a trecut prin terapie intensiva poate sa aiba costuri mici, dar poate sa aiba costuri enorme.
 
Consecinta directa despre ceea ce am spus in legatura cu sistemul financiar este ca managerul, indiferent de capacitatile lui manageriale bune sau mai putin bune, in conditia in care el este constrans intr-un sistem financiar deficitar, cu atat de multe probleme, nu va putea niciodata sa-si arate calitatile sau defectele. Daca Ministerul Sanatatii gaseste un manager mai sigur pe el sau care ar vrea sa revolutioneze spitalul, nu i se va da voie, pentru ca asta ar insemna sa faca o revolutie in sistem. Ei nu vor sa accepte ca nu sunt nimic altceva decat creatori de strategii si fac niste monitorizari ale sistemului de sanatate. Legea exista, dar nu este lasata sa functioneze asa cum trebuie, ca sa vorbim de adevarata reforma in sanatate.

Spitalul Judetean functioneaza in subfinantare, atata timp cat structura bugetului este: cheltuieli 75-76% si 23-25% dezvoltare. In mod normal, ponderea ar trebui sa fie echilibrata sau egala. Dar problema este ca Ministerul nu are decat un buget pe care trebuie sa-l imparta la toti si uite asa ne intoarcem mereu la pomana guvernamentala, la pomana Ministerului Sanatatii. Daca vrea cineva sa faca reforma in sistemul de sanatate, sa faca in primul rand reforma in sistemul financiar de sanatate.



Taguri:
Comentează

Pentru a comenta, te rugăm să te autentifici sau să te înregistrezi
Te rugăm să te autentifici sau să te înregistrezi
MAI MULTE ARTICOLE DESPRE:
Momentan nu există recomandări bazate pe conținutul acestui articol. Trimite tu un articol pe această temă.
Bitpress
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER

Abonează-te pentru a primi buletinul de știri prin email. Fără SPAM !

Bitpress
CURS VALUTAR
12 august 2020

AED 1,1186 +0.13 %
AUD 2,9324 -0.40 %
BRL 0,7634 +1.99 %
CAD 3,0904 +0.17 %
CHF 4,4964 +0.12 %
CNY 0,5916 +0.15 %
CZK 0,1846 +0.05 %
DKK 0,6494 +0.03 %
EGP 0,2566 -0.08 %
EUR 4,8357 +0.02 %
GBP 5,3638 -0.16 %
HRK 0,6466 +0.06 %
HUF 1,3994 -0.19 %
INR 0,0549 -0.18 %
JPY 3,847 -0.51 %
KRW 0,347 +0.09 %
MDL 0,2478 -0.36 %
MXN 0,1842 +0.38 %
NOK 0,4582 +0.24 %
NZD 2,6941 -0.45 %
PLN 1,0966 -0.15 %
RSD 0,0411 0.00 % -
RUB 0,0562 -0.18 %
SEK 0,471 +0.15 %
THB 0,1321 0.00 % -
TRY 0,5637 -0.51 %
UAH 0,1493 +0.40 %
USD 4,1087 0.00 % -
XAU 255,0694 0.00 % -
XDR 5,7841 0.00 % -
ZAR 0,2361 0.00 % -

Mai mult
...
...
Gonoreea, tot mai rezistenta la tratament

Slabeste online!

Matasea de porumb elimina kilogramele in plus si pietrele la rinichi

Unitatile spitalicesti vor fi finantate dupa criteriile impuse de reforma din sistemul sanitar

Vinul poate produce cancer la san

Dana Croitoru, fitoterapeut Plafar va recomanda... pastila de slabit

Anticancerlin - tratament 100% natural in lupta cu cancerul

Cum combatem sindromul de colon iritabil

Fructele de Graviola distrug celulele canceroase mai bine decat chimioterapia

Redigest – un miracol in tratarea bolilor gastrice si hepatice